1.
PENGENALAN
Penulisan
karangan adalah komponen penting dalam kemahiran bahasa sehingga ia dijadikan
satu gerak kerja utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada
peringkat sekolah rendah atau peringkat sekolah menengah. Kamarudin Husin (1996: 192)
memetik pendapat Loban menyatakan bahawa kemahiran bahasa terbahagi kepada
empat, iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan akhir sekali ialah
kemahiran menulis. Penguasaan pelajar
dalam pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan bagi semua peringkat
sekolah adalah tingkat terpenting kemahiran bahasa.
Kemahiran
mengarang ini amat disedari oleh para pendidik dan pengkaji bahasa. Ianya perlu
dipelajari dan dilatih sebagai aset penting yang perlu dimiliki oleh setiap murid
dalam mengharungi dunia moden hari ini. Ini jelas kelihatan mencakupi ruang
litup dalam dunia persekolahan, pekerjaan dan sosial. Penguasaan bahasa
penulisan akan melicinkan perhubungan formal dalam bentuk surat- menyurat,
laporan, pernyataan perasaan, dan penglibatan dalam lain-lain aktiviti
penulisan sama ada dalam bentuk yang kreatif (kesusasteraan) ataupun yang
berbentuk ilmiah.
Lado (1964), Broto (1974), Bullock (1976),
dan Isahak Haron (1979) berpendapat penulisan karangan bukanlah sekadar
hasil kepandaian atau kemahiran mengubah atau menyusun kata-kata, frasa, dan
ayat, tetapi merupakan kemahiran menyampaikan idea, fakta, dan sebagainya yang
terdapat dalam pemikiran manusia (pengarang atau penulis) melalui alat
komunikasi yang dinamakan bahasa (Awang Mohamad Amin, 1983:188).
Ketrampilan
dalam mengarang perlu dikembangkan sejak dari peringkat sekolah rendah
sehinggalah peringkat menengah melalui sistem pendidikan negara. Ini kerana
semua mata pelajaran memerlukan kecekapan dalam pengucapan idea, fakta, dan
hujah dalam bentuk tulisan. Marohaini Yusoff (1989: 179)
mendapati bahawa fenomena pengajaran dan pembelajaran di sekolah lebih tertumpu
kepada penghasilan isi atau fakta dalam kegiatan menulis atau mengarang, dan
tidak kepada aspek-aspek penggunaan bahasa yang baik serta teknik-teknik
mengarang yang berkesan. Selain keperluan berfikir untuk mendapatkan isi,
pelajar juga tidak diajar bagaimana untuk berfikir bagi menghasilkan cara yang
berkesan menyampaikan sesuatu mesej atau idea.
Kemahiran
menulis adalah di antara cabang kemahiran yang perlu dipelajari oleh manusia
untuk melengkapkan proses kelangsungan berbahasa secara natural dan mudah.
Malah di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah telah dinyatakan dengan jelas
bahawa kemahiran menulis adalah keperluan wajib bagi selain daripada kemahiran
membaca, mengira dan menaakul yang menjadi elemen pengukuhan aplikasi untuk
perlaksanaan modul-modul pembelajaran di alaf baru ini.
Keempat-empat
kemahiran ini perlu melangkah seiring memandangkan keperluan pendidikan Bahasa
Melayu dan mata pelajaran lain yang masih menetapkan pengukuran prestasi dan
keupayaan murid-murid dinilai secara bertulis. Menulis tidak seperti membaca
memerlukan kaedah yang spesifik dan memerlukan koordinasi minda dan anggota
tubuh. Proses menulis adalah proses berterusan yang tidak tertakluk kepada
pengajaran di sekolah tetapi berlangsung sepanjang hidup.
Walshe, R.D. (1981) menyebut bahawa menulis ialah proses memilih, menggabung, menyusun dan mengembangkan gagasan di dalam ayat, perenggan atau untuk persembahan lisan seperti kuliah dan syarahan secara berkesan. Menulis memerlukan koordinasi tubuh yang sekata seperti minda, mata dan tangan untuk memilih ujaran dan kalimat yang sesuai untuk disepakati menjadi seperangkat ayat atau perenggan yang lengkap yang kemudiannya memberi makna dan kesan untuk melahirkan ilham atau idea untuk difahami dan diaplikasi oleh masyarakat umum, jika perlu.
Menulis
juga adalah proses merekod bahan-bahan ujuran ke dalam bentuk tulisan
berdasarkan pendapat, idea dan pengalaman. Ia boleh jadi hanya sekadar
simbol-simbol grafik yang disusun menjadi lambang dan membentuk perkataan, ayat
dan seterusnya menzahirkan bahasa dan gagasan. Penulisan yang tersusun akan
memberi makna dan memberi manfaat kepada khalayak pembaca dan pendengarnya.
Daripada
A C Krizan dan Joyce P Logan (2000) mentakrifkan menulis
adalah proses menyampaikan maklumat dan maksud. Proses penyampaian itu boleh
jadi juga melalui grafik yang digabungkan dan berkait rapat dengan lambang
bunyi yang diucapkan semasa kita bercakap sehingga dapat melahirkan gagasan
yang difahami dan diikuti. Maklumat bertulis mempunyai keupayaan untuk disimpan
dan dimanfaatkan dengan pelbagai cara seperti wahyu-wahyu yang diturunkan
kepada Nabi Muhammad S.A.W yang dikumpul dan direkodkan pada zaman Saidina
Othman sehingga memberi kebaikan kepada umat Muslim meskipun ratusan tahun
sudah berlalu.
Bloomfield
(1933: 21) di dalam Lyons (1995: 253) mengatakan
bahawa penulisan bukanlah bahasa, tetapi cara mencatatkan bahasa dengan tanda
yang dapat dilihat.Tanda-tanda yang dapat dilihat itulah yang dinamakan simbol
atau huruf yang disatukan sehingga menjadi perkataan yang membawa makna. Beliau
juga mentakrifkan penulisan ialah bahasa yang disampaikan melalui bunyi atau
grafik malahan melalui cara yang tidak terhingga banyaknya.
2.
DEFINASI WACANA
Perkataan
Wacana adalah padanan perkataan “discourse” dalam bahasa Inggeris.
Perkataan “discourse” dalam Kamus Webster, 1983: 522 bererti
hubungan fikiran dengan kata-kata, ekspresi idea-idea atau gagasan-gagasan atau
percakapan. Hubungan secara umum, terutama sebagai suatu subjek kajian atau
pokok bahasan, risalah tulisan, disertasi formal, kuliah, ceramah serta
khutbah. Perkataan wacana menurut Kamus Dewan Edisi Baru 1993: 1484
bermaksud ucapan, pertuturan, percakapan,
keseluruhan tutur yang merupakan suatu kesatuan.
Semua
perkara yang melibatkan bahasa ialah wacana. Retorik menjadi komponen yang
penting bagi wacana. Wacana adalah sebagai kesinambungan cerita dengan bahasa
yang mudah dan kesinambungan ini ditunjang oleh jalinan maklumat. Dalam bidang
pendidikan Bahasa Melayu pula telah diperkenalkan beberapa definisi wacana.
Dari segi hierarki tatabahasa, wacana terletak pada heirarki yang tertinggi
selepas ayat, seperti yang tergambar dalam rajah berikut:
Perkataan -->
Ayat --> Klausa --> Frasa --> Wacana
Wacana
merupakan suatu bahagian atau unit yang paling tinggi yang melampaui sebaris
ayat yang lengkap. Oleh yang demikian, wacana dapat dijelmakan dalam
pelbagai bentuk sehinggalah meliputi peristiwa bahasa. Menurut Kamus Dewan (2007),
wacana membawa maksud keseluruhan tutur kata yang merupakan suatu kesatuan,
ucapan, pertuturan serta percakapan. Manakala menurut pendapat Harimurthi
(1982) pula, wacana merupakan unit bahasa yang melebihi batas
ayat.
Sementara
itu, Raminah
Haji Sabran (1985) dalam bukunya yang bertajuk Kajian Bahasa untuk
Pelatih Maktab Perguruan, mendefinisikan wacana adalah unit bahasa yang
melebihi batas ayat, kerana itu ia boleh terdiri daripada ayat, sejumlah ayat,
ceraian, bab, buku, dialog, siri buku dan sebagainya yang di dalamnya
memperlihatkan hubungan-hubungan dan perkembangan fikiran yang berturutan.
Menurut beliau lagi, wacana merupakan kesatuan bahasa yang lengkap.
Berdasarkan
pernyataan-pernyataan di atas, dapatlah dikatakan bahawa setiap bahasa
mempunyai bilangan ayat yang tidak terhad. Walaupun begitu, sejumlah ayat
tertentu hanya membawa satu tumpuan makna sahaja. Manakala tumpuan makna pula
akan membentuk satu fokus pemikiran yang mana di dalam tatabahasa
ianya disebut sebagai wacana. Selain itu, wacana juga boleh disebut sebagai
rentetan, tautan dan hubungan antara sistem bahasa yang tersusun sehingga
menjadi satu bentuk ayat, perenggan, karangan, sebuah novel, sebuah majalah,
buku seminar, bengkel, forum dan sebagainya.
Wacana
berasal daripada perkataan Jawa iaitu ‘wocono’ atau
‘woco’ yang membawa
maksud baca. Wacana juga terbahagi kepada dua jenis iaitu wacana jenis iaitu:
a)
Wacana Jenis Lisan
b)
Wacana Jenis Tulisan.
a)
Wacana Jenis Lisan
Wacana
jenis lisan merupakan wacana yang melibatkan antara penutur dan juga pendengar.
Wacana lisan dihasilkan atau dituturkan secara lisan dan melibatkan komunikasi
secara langsung antara penutur dengan pendengar seperti aktiviti perbualan
harian, temu ramah, ceramah, ucapan, khutbah dan sebagainya. Sebagai contohnya
ialah seorang guru yang bertanya kepada muridnya kenapa tidak hadir ke kelas.
Wacana
jenis ini melibatkan ekspresi wajah, nada suara, gerak badan dan sebagainya
dalam menyampaikan sesuatu maksud. Wacana juga penting bagi menghasilkan kerja
yang bermutu selain daripada boleh menyempurnakan sesuatu perkara. Sebagai
contohnya, dengan menggunakan wacana yang betul melalui percakapan seseorang
itu akan menyebabkan seseorang itu akan dihormati oleh orang lain. Hal ini
kerana seseorang itu mampu mempamerkan kesungguhannya menggunakan bahasa dengan
betul ketika bercakap.
b)
Wacana tulisan
Wacana
Jenis Tulisan pula ialah wacana yang melibatkan bidang penulisan melibatkan hubungan
antara penulis dengan pembaca. Komunikasi yang berlaku dalam wacana tulisan ini
adalah secara tidak langsung. Contoh wacana tulisan adalah seperti tulisan
rencana, akhbar, majalah, novel, surat rasmi yang ditulis kepada kerajaan,
laporan, memo dan sebagainya.
Wacana
bukan sekadar diperingkat ayat, malahan meliputi perenggang, bab, buku dan siri
buku. Tujuh ciri ketekstualan perlu dipenuhi untuk menghasilkan wacana yang
baik sama ada dalam penghasilan penulisan atau pengucapan.
Sesebuah
wacana tulisan yang baik perlu memperlihatkan pertautan dan kesinambungan idea.
Pertautan dan kesinambungan idea ini bukan sekadar antara ayat dengan ayat atau
antara satu perenggan dengan satu perenggan, bahkan dari satu bab dengan bab
yang lain. Hal ini penting untuk memperlihatkan kesatuan bagi menghasilkan
wacana yang utuh.
3.
DEFINISI
DAN KONSEP TATABAHASA WACANA DALAM PENULISAN KARANGAN
Pengajaran
tatabahasa wacana dalam penulisan yang terancang juga dapat membantu
murid-murid memahami unsur-unsur tatabahasa, fungsinya dan makna tatabahasa (Arbak Othman 1985:19). Dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM
2001, aspek tatabahasa sangat ditekankan dan dijadikan dasar kecekapan
berbahasa dan diajarkan secara terancang dalam konteks bagi menghasilkan ketepatan
berbahasa. Ini bagi membolehkan murid-murid mengikuti pengajaran tatabahasa
secara berkesan dan memudahkan pemahaman mereka. Pengetahuan dan kemahiran
berkomunikasi ini membantu murid menghasilkan ayat yang gramatis dan
berkomunikasi dengan berkesan. Pengajaran tatabahasa juga hendaklah diajar
dengan tidak memisah-misahkan aspek-aspek tatabahasa yang hendak diajar dengan
kemahiran bahasa yang lain.
Menurut
Abd.
Aziz Abd Talib (2000:236)
pengajaran tatabahasa membolehkan murid-murid berkomunikasi dalam Bahasa Melayu
dengan baik. Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu KBSM 2001 mencadangkan bahawa tatabahasa hendaklah digabungjalinkan
dengan kemahiran-kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan
menulis.Tujuan utama penggabungjalinan ini dalam pengajaran tatabahasa adalah
untuk memastikan murid akan belajar dan menguasai tatabahasa wacana dalam
penulisan karangan sambil melakukan aktiviti-aktiviti yang bermakna dalam
kemahiran yang ditetapkn (Awang Sariyan,
2004:194).
4.
STRATEGI
PENGAJARAN WACANA PENULISAN KARANGAN PERINGKAT SEKOLAH RENDAH
Bahasa
Melayu merupakan suatu bahasa yang indah dan unik kerana ayat-ayat yang
digunakan mempunyai tautan antara satu ayat dengan ayat yang lain (kohesi) dan
mempunyai perkaitan antara satu perenggan dengan perenggan yang lain (koheren).
Daripada pernyataan inilah yang membuatkan sesebuah karya bahasa Melayu menjadi
hebat. Bagi melahirkan karya Bahasa Melayu, ianya bukanlah sesuatu yang sukar
tetapi sekiranya seseorang penulis itu tahu menggunakan wacana yang baik dan
tepat, sudah pasti hasilnya juga akan hebat. Semasa berbahasa, sama ada tulisan
ataupun lisan mestilah mempunyai kesinambungan antara satu idea dengan satu
idea yang lain atau memperlihatkan wacana yang berkesan agar pendengar atau
pembaca memahami isi atau hujah yang ingin dan akan disampaikan.
Wacana
yang baik mestilah mempunyai beberapa perkara seperti kohesi dan koheren yang
dinyatakan di atas dan termasuklah tahu akan fungsi wacana itu sendiri. Penanda
wacana tidak boleh digunakan pada tempat-tempat sembarangan, kerana kesalahan
penggunaan penanda wacana akan menjejaskan atau merosakkan maksud sesuatu hujah
yang ingin disampaikan. Pendengar atau pembaca akan keliru atau tidak memahami
idea yang ingin disampaikan itu.
Setelah
diteliti dengan mendalam, bolehlah dikatakan bahawa penanda wacana di dalam
bahasa Melayu ini mempunyai banyak kepentingannya dalam menghasilkan sesebuah
karya ataupun penulisan. Seseorang penulis haruslah tahu menggunakan
dan faham akan kepentingan wacana itu sendiri kerana aspek penanda wacana akan
mempengaruhi:
a)
Cara pengolahan serta penyusunan
struktur ayat.
b)
Pembahagian perenggan.
c)
Penggunaan kosa kata.
d)
Penggunaan bahasa secara keseluruhan.
Pelajar-pelajar
sekolah rendah terutamanya, perlu didedahkan dengan cara-cara meningkatkan
kemahiran penggunaan wacana terutamanya di dalam aktiviti penulisan. Penggunaan
wacana yang lemah akan menjejaskan kualiti sesebuah karya. Menurut Kamaruddin
Hj Husin (1988) di dalam buku HBML 3203, Tatabahasa dalam Pengajaran Bahasa
Melayu keluaran Open University Malaysia, menjelaskan bahawa beberapa
perkara perlu diberikan perhatian oleh murid dalam usaha menghasilkan penulisan
yang baik, iaitu sebelum, semasa dan selepas menjalankan aktiviti penulisan.
Pelajar
yang pintar akan membuat persediaan awal sebelum menulis sesebuah karya atau
karangan. Mereka sepatutnya melakukan banyak latihan tatabahasa terlebih dahulu
dan membaca lebih bahan-bahan tambahan seperti akhbar, majalah, buku-buku
ilmiah dan sebagainya bagi mendapatkan idea serta menambah perbendaharaan kata
dan mengetahui penanda wacana yang sesuai dan menarik untuk dimasukkan ke dalam
hasil tulisan mereka nanti.
Pelajar
juga patut didedahkan dengan latihan-latihan menyalin semula petikan atau
perenggan yang mengandungi penanda wacana yang baik agar mereka dapat memahami
fungsi penanda wacana yang sesuai di dalam hasil penulisan mereka nanti. (Kamarudin Hj. Husin, 1988), menyarankan agar seorang guru sentiasa memberi
perhatian dalam beberapa perkara dalam mengajarkan penulisan iaitu:
a)
Sebelum
Penulisan
I.
Murid
perlu memahami format karangan dan apakah yang diinginkan dalam soalan.
II.
Mengetahui
maklumat penting dalam soalan atau kata kunci .
III.
Menjana
idea isi penting dan seterusnya membina draf karangan .
IV.
Memastikan
tiga aspek utama penulisan di patuhi iaitu, pendahuluan, isi dan penutup.
Kebiasaannya setiap karangan perlu mempunyai satu perenggan pendahuluan, empat
perenggan isi dan penutup.
b)
Semasa Penulisan
I.
Memastikan
format yang perlu di patuhi
II.
Membuat
huraian berdasarkan isi karangan/kerangka penulisan.
III.
Menulis
pendahuluan secara ringkas. Memadai dua atau tiga baris ayat.
IV.
Setiap
isi seharusnya di nyatakan dengan jelas beserta huraian dan contoh.
V.
Membuat
rumusan atau kesimpulan daripada karangan
4.1 MENULIS PENDAHULUAN
Pendahuluan
yang baik dapat memberikan gambaran menyeluruh tentang perbincangan dalam
bahagian isi. Pendahuluan boleh dibina dengan tiga hingga lima ayat. Karangan
bermula dengan ayat pengenalan. Satu ayat pengenalan dikira
sudah memadai. Ayat ini akan membawa pembaca untuk memahami tajuk dan isi
secara umum. Ini diikuti oleh dua atau tiga ayat huraian, yang merupakan ayat
yang menyokong atau menghuraikan kenyataan dalam ayat pengenalan.
Perenggan pendahuluan perlu
memperkenalkan tajuk karangan kepada pembaca. Maknanya, dalam perenggan ini
belum terdapat sebarang isi, tetapi menyatakan hal yang berkait rapat
dengannya. Perenggan ini diakhiri oleh
satu ayat pokok, yang membawa
pembaca secara tegas kepada tujuan atau arah karangan, iaitu persoalan yang
hendak dibincangkan dalam bahagian isi nanti.
Pendahuluan
merupakan keterangan ringkas tentang perkara yang akan diketengahkan dalam
karangan. Pendahuluan yang baik, lancar dan berkesan akan memberikan gambaran
isi karangan yang mantap dan menarik. Pendahuluan yang baik dapat memberikan
gambaran menyeluruh tentang perbincangan dalam bahagian isi. Teliti
perkara-perkara berikut yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan.
Perkara-penting
Dalam Pendahuluan
Ringkasnya
perenggan pendahuluan mengandungi ayat-ayat yang disusun seperti berikut:
·
Kehendak soalan yang dikemukakan.
·
Isu atau perkara yang berkaitan dengan
soalan
·
Keterangan isu atau perkara yang
berkaitan dengan kehendak soalan
·
Hala tuju soalan (sebab / langkah /
kesan)
Terdapat
beberapa jenis pendahuluan yang biasanya digunakan dalam penulisan karangan,
antaranya:
a.
Pendahuluan jenis definisi
b.
Pendahuluan jenis pendapat
c.
Pendahuluan jenis suasana
d.
Pendahuluan jenis persoalan
e.
Pendahuluan jenis peribahasa
a) Pendahuluan
Jenis Definisi.
Memberikan
takrif · makna · definisi
Contoh:
Pembelajaran
secara berkumpulan dapat didefinisikan proses pembelajaran bersama rakan dalam
kumpulan kecil. Hal ini bermaksud pelajar akan berkongsi idea dan maklumat
bersama rakan lain dalam kumpulan sewaktu proses pembelajaran.
b)
Pendahuluan Jenis Pendapat.
Menyatakan
pendapat mengenai sessuatu perkara.
Contoh:
Kebanjiran
warga asing yang datang ke Malaysia untuk mencari peluang pekerjaan bukanlan
sesuatu yang positif. Hal ini kerana Jabatan Imigresin merekodkan
sebahagian pendatang asing ini merupakan
pendatang asing tanpa izin yang tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah.
Tanpa kawalan yang sewajarnya, mereka akan menyumbang kepada pelbagai masalah
sosial negara Pendahuluan yang baik dapat memberikan gambaran menyeluruh
tentang perbincangan dalam bahagian isi.
a)
Pendahuluan Jenis Peribahasa.
Memasukkan
satu atau lebih peribahasa Melayu yang sesuai.
Contoh:
“Bulat
air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafaka”' adalah
peribahasa yang amat bersesuaian dengan kita sebagai masyarakat berbilang kaum.
Tanpa permuafakatan yang jitu dan teguh, kita pastinya akan menjadi ahli
masyarakat “seperti enau dalam
belukar, melepaskan pucuk masing masing”. Hal ini kerana permuaafakatan
akan membawa pelbagai kebaikan yang akan memajukan negara,
b)
Pendahluan Jenis Persoalan.
Mengemukakan
beberapa pertanyaan yang berkaitan dengan tajuk
Contoh:
Kita
sebagai rakyat Malaysia sering berkata bahawa kita perlu mengamalkan
nilai-nilai murni. Adakah kita mengetahui apakah nilai–nilai murni itu? Adakah
kita yakin bahawa kita telah berjaya menerapkan nilai murni dalam diri? Sejauh
mana pula kita mengamalkan nilai-nilai murni ini dalam kehidupan seharian?
Segala persoalan ini seharusnya mampu membuat kita merenung kembali dalam diri.
c)
Pendahuluan Jenis Suasana.
Menggambarkan
sesuatu melalui suasana yang sesuai.
Contoh:
Kedinginan
pagi disusuli kicauan unggas hutan amat menarik perhatianku. Di kiri dan
kananku adalah kehijauan rimba yang mangamit sukmaku, betapa tenangnya berada
di desa ini. Ku lihat cahaya matahari mencuri masuk di celah dedaun pokok
menandakan hari kian cerah.
4.2 MENULIS BAHAGIAN ISI
Isi
hendaklah disusun dengan teratur dan berkait di antara satu dengan lain.Isi
perlu mengikut kehendak tajuk karangan
itu. Karangan perlu mempunyai empat isi. Isi yang lebih tidak mengapa tetapi
mungkin menyebabkan kekurangan masa.Isi yang utama didahulukan.
Untuk
mendapat isi yang baik dan banyak, pelajar amat digalakkan banyak membaca surat khabar, majalah-majalah,
makalah-makalah, rencana-rencana, buku-buku cerita, mendengar sesuatu,
menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri.
Isi-isi
itu dipecahkan dalam perenggan-perenggan. Sebaik-baiknya satu isi, dalam setiap
perenggan kecuali jika isi tersebut agak pendek dan saling berkaitan. Pelajar
perlu sentiasa memerhatikan penghuraian isi agar tidak terkeluar dari tajuk
yang dikehendaki. Selain itu pelajar menyenaraikan isi sebelum menulis. Hal ini bertujuan setiap isi
tidak bercampur dengan isi lain.
Penghuraian
setiap perenggan tidak semestinya sama panjang. Ianya bergantung kepada
penekanan sesuatu isi. Kebiasaannya isi utama di huraikan lebih panjang
berbanding yang lain kerana diberi lebih penekanan. Perenggan isi terdiri
daripada:
a)
Isi utama.
b)
Huraian tentang isi utama.
c)
Mengemukakan bukti/contoh/ data/ statistik.
d)
Rumusan/ pendapat/ cadangan.
Contoh
isi karangan
Tajuk : Langkah-langkah untuk mengatasi
pencemaran alam sekitar
Skop : Kaedah mengatasi pencemaran alam sekitar
Skop : Kaedah mengatasi pencemaran alam sekitar
Pendahuluan
: Pencemaran membawa banyak keburukan_
perlu dibendung_ pelbagai langkah perlu
dijalankan
Isi–isi penting
§ (A1) Kempen kesedaran perlu diperhebat_
menyedarkan orang ramai supaya memelihara alam sekitar daripada pencemaran.
Contoh:
Ceramah dan pameran tentang kesan pencemaran alam sekitar.
§ (A2) Program pendidikan tentang bahaya
pencemaran. Perlu diterapkan dalam sistem pendidikan sekolah.
Contoh:
Program Anak Angkat Sungai.
§ (A3)
Penguatkuasaan terhadap alam sekitar._ Hukuman berat kepada pihak yang
mencemarkan alam sekitar.
Contoh:
Pembuangan sisa toksik, pembakaran terbuka dan pembalakan haram dikenakan denda
dan hukuman penjara.
§ (A4)
Memperbaik sistem pengangkutan awam_ mengurangkan jumlah kenderaan yang
menggunakan bahan api fosil. Untuk mengelakkan pencemaran udara yang lebih
teruk
§ (A5)
Melaksanakan kempen pemeliharaan dan pemuliharaan.
Contoh:
Kempen kitar semula bahan terbuang
4.3 PENUTUP
Kaedah
menulis Bahagian Penutup
Sesebuah
karangan itu seharusnya disudahi dengan penutup yang tepat dan jelas dan
bersesuaian dengan huraian yang ditulis sebelum itu. Tidak kiralah apa jua
laras wacana tersebut sama ada cerita, catatan, perbahasan dan sebagainya.
Pelajar
seringkali mengabaikan komponen penutup kerana berandaian bahawa bahagian ini
kurang penting dalam sesebuah karangan . Tanpa penutup sesebuah karangan akan
dianggap tergantung. Penutup merupakan penegasan kepada isi yang telah
dihuraikan dalam bahagian pengembangan isi.
Aspek penting dalam
penutup
Mulakan
ayat dalam bahagian kesimpulan dengan menggunakan frasa seperti berikut:
a)
Ayat / Frasa memulakan penutup.
1)
Kesimpulannya
2)
Sebagai kesimpulan, dapatlah dikatakan
bahawa ….
3)
Berdasarkan keterangan-keterangan
tersebut, jelaslah bahawa …..
4)
Ringkasnya, jelaslah bahawa ….
5)
Kenyataan-kenyataan tersebut menunjukkan
bahawa….
6)
Natijahnya, jelaslah bahawa …
Penutup
dalam penulisan karangan yang berformat perlu disudahi dengan penutup mengikut
format yang telah ditentukan dalam karangan berkenaan.Pelajar perlu
mengemukakan rumusan pendapat, pandangan ataupun saranan tentang keseluruhan
isi karangan yang telah dibincangkan. Teliti perkara-perkara yang perlu ada
dalam perenggan penutup seperti di bawah.
b)
Ayat / Frasa memulakan penutup
berformat
1)
Sekian, terima kasih.
2)
Saya sudahi syarahan saya dengan
serangkap pantun,
Pucuk
pauh delima batu
anak
sembilang di tapak tangan
sekian
sampai dini dahulu
buat
tatapan pembaca sekalian.
Penutup
dalam karangan jenis cerita ialah kesudahan kepada peristiwa-peristiwa yang
berlaku dalam bahagian isi cerita. Pastikan penutup dalam karangan jenis cerita
sejajar dengan kehendak soalan. Umpamanya, jika soalan berkehendakkan “menceritakan
cara memulihkan rakan yang pengsan”, pastikan pada penghujung cerita
rakan yang dipulihkan itu sedar daripada pengsan. Jangan biarkan penghujung
cerita tergantung.
Pastikan
perenggan penutup ditulis dalam satu perenggan sahaja. Bagi mendapatkan hasil
yang baik dalam penggunaan wacana dalam kalangan pelajar ini, guru juga
sepatutnya meminta murid melengkapkan atau membina ayat-ayat berdasarkan
penanda wacana yang betul. Seterusnya, murid juga perlu diberi latihan menyusun
ayat berdasarkan urutan ayat serta meletakkan penanda wacana dan kata hubung
yang sesuai.
Murid
juga diminta untuk melengkapkan perenggan berdasarkan urutan cerita dengan
memasukkan penanda wacana yang sesuai dan betul di antara ayat atau perenggan
supaya terdapat kohesi dan koherennya.
Bagi
menghasilkan sesebuah karya yang baik dan menarik, pelajar mestilah sentiasa
merujuk kamus untuk mengetahui erti atau makna perkataan sukar atau perkataan
baru yang bakal digunakan di dalam sesuatu penulisan.
Pendedahkan
penggunaan penanda wacana yang betul patut dimulai sejak awal lagi agar mereka
tidak kekok dan mampu mengaplikasikannya secara berkesan. Pemantauan dan
perlaksanaan yang secara sistematik serta berterusan diikuti pengembangan
secara konsisten adalah usaha gabung pelbagai pihak yang di harap mampu memacu
usaha kita bagi melahirkan seorang penulis atau karyawan yang berkaliber di
masa hadapan. Ironi dengan pengabungan tugas dan fungsi demi mencapai matlamat
yang sama adalah satu langkah yang baik dan koheran dalam membentuk wadah
pendidikan melalui bidang penulisan.
Wacana
merupakan unit yang berada di tingkat bahasa yang teratas melampaui tiga
kategori besar iaitu ayat, penggunaan bahasa dan juga amalan sosial yang
meliputi bukan linguistik dan bukan tentu bahasa. Wacana dapat direalisasikan
dalam pelbagai bentuk sehingga meliputi peristiwa bahasa.
5.
CIRI-CIRI DAN
KEPENTINGAN MENGAPLIKASI WACANA DALAM PENULISAN KARANGAN
Ciri-
ciri wacana
Menurut
Nik
Safiah Karim dalam Tatabahasa Dewan edisi Ketiga pula, terdapat dua
ciri utama dalam sebuah wacana yang utuh iaitu:
a) Kohesi (atau tautan)
Wacana dicirikan oleh kesinambungan
maklumat. Maka kesinambungan di sini di ertikan sebagai kesatuan makna. Ini
bermakna kohesi merupakan hubungan antara ayat dalam sebuah wacana. Tidak kira
sama ada dari segi strata gramatikal atau strata leksikal tertentu. Penguasaan
dan juga pengetahuan kohesi yang baik akan dapat menghasilkan wacana yang baik.
Kaedah yang digunakan ialah berdasarkan penyampaian maklumat lama dan baru.
Wacana juga di cirikan oleh kesinambungan maklumat
yang diertikan sebagai kesatuan makna. Kesatuan makna dalam wacana ini pula
dapat di lihat dari segi makna logik dan makna tautan. Menurut Halliday
dan Hassan (1976) tautan merupakan satu set kemungkinan yang, wujud dalam bahasa untuk menjadikan suatu
teks itu berkesatuan.Tautan juga memperlihatkan jalinan unjuran dalam bentuk
ayat bagi membentuk teks atau konteks dengan cara menghubungkan makna yang
terkandung dalam unsur.
b) Koheren (atau runtutan).
Menurut Lehman
(1984) wacana mempunyai ciri-ciri koheren atau keutuhan wacana, maksud
pengirim, pemberian informasi, situasi pengujaran dan pertautan. Koheren
bermaksud keterikatan unsur-unsur dunia teks, terutamanya susunan gagasan atau
konsep. Jalinan hubungan yang mengetengahkan hal tersebut dan isi teks supaya mudah difahami secara
relevan.
Menurut Lehman
(2002) terdapat empat aturan yang menetapkan aturan tersebut iaitu:
1)
Aturan pengulangan
2)
Aturan perkembangan
3)
Aturan hubungan
4)
Aturan tidak bercanggah.
c.
Tujuan sesuatu wacana
Menurut Nik Safiah Karim dalam Tatabahasa
Dewan Edisi Ketiga, beliau menjelaskan juga ciri-ciri yang lain
termasuklah tujuan sesuatu wacana, penerimaan oleh pendengar atau pembaca,
maklumat yang terkandung, keadaan yang mewujudkan wacana dan interteks atau
peranan wacana–wacana lain yang membantu pendengar atau pembaca memahami apa
yang didengar atau dibaca.
Tujuan wacana adalah penting untuk
memilih teknik penyampaian wacana sama ada naratif, deskriptif, eksposisi atau
penghujahan. Tujuan juga menentukan bentuk wacana sama ada ucapan, syarahan,
surat rasmi atau tidak rasmi dan sebagainya.
d. Makna dalam Wacana
Keutuhan sesuatu wacana adalah
penting dan ianya dapat dilihat daripada kewujudan hubungan dengan aspek makna
berdasarkan penggunaan tatabahasa yang betul. Hubungan wacana dengan makna
dapat ditinjau daripada kesepaduan makna yang wujud berdasarkan aspek
tatabahasa yang digunakan.
6. KEPENTINGAN
MENGAPLIKASI WACANA DALAM PENULISAN KARANGAN
Gaya
wacana sama ada gaya formal atau tidak formal ditentukan oleh kaitan antara
penutur dengan masyarakat sekitarnya. Karya menggunakan gaya bahasa yang sesuai
kepada para pembaca. Adakalanya, gaya bahasa yang digunakan mampu menimbulkan
kesan dialek sosial (laras bahasa) dalam pertuturan.
Wacana
juga mempunyai tujuan menentukan jenis sesuatu ayat tersebut. Kata hubung dan
penanda wacana yang digunakan akan menentukan jenis-jenis sesuatu ayat
bergantung fungsi sesuatu ayat tersebut. Jika tujuan penutur adalah untuk
mendapatkan maklumat, jadi ayat yang terbentuk ialah ayat tanya. Ianya bagi
mengelakkan pengulangan maklumat atau pengulangan ayat yang mempunyai tujuan
atau matlamat yang sama. Penulisan bertujuan untuk pembaca menilai dan
mengenalpasti hubungan hasil bacaan dengan pembacanya. Sesuatu penulisan yang
baik dapat dinilai melalui sejauh mana bahan tulisan itu mampu menyakinkan
pembacanya. Pencerahan dari segi maklumat dan pengolahannya yang sempurna mampu
mengwujudkan satu bentuk penghubung antara bahan bacaan dengan pembacanya.
Ciri
wacana yang seterusnya ialah berdasarkan kaitan penutur dengan pendengar iaitu
wacana lisan. Penanda wacana dan kata penghubung berfungsi sebagai pengabung
jalin antara maklumat yang diterima dan menjadikannya serasi dan
bertepatan. Segala maklumat akan
digabungkan mengikut hiraki dan keutamaan. Pengabungan antara maklumat dan
fakta akan dipisahkan dengan mengunakan perenggan yang ianya seharusnya saling
berkait dan saling bertautan. Maklumat yang bertentangan tidak boleh dimuatkan
dalam wacana. Contohnya: Kelmarin dia tidur sehari suntuk. Kelmarin dia tidur
hingga jam 9.00 pagi.
Selain
itu, wacana perlu mempunyai unsur-unsur susun atur menurut sebab, akibat,
tempat, waktu, keutamaan dan sebagainya. Ayat- ayat itu harus mempunyai urutan
yang berkait rapat. Ayat- ayat dihubungkan dengan menggunakan penanda wacana
agar ayat- ayat tersebut berkohensi (makna tautan) dan koherens (logik). Ayat
tautologi (ayat yang sudah dinyatakan sebelumnya) tidak perlu diulang.
Wacana
harus mempunyai andaian dan inferensi. Maklumat pertama dalam wacana digelar
andaian, manakala maklumat berikutnya disebut inferensi. Kebiasaannya satu ayat
hanya mempunyai satu inferensi sahaja. Tetapi adakalanya, andaian dapat
ditentukan oleh pembaca itu sendiri tanpa perlu ditulis. Secara tidak langsung
pembaca dapat menghayati sesuatu penulisan tersebut dan menikmatinya.
Wacana
haruslah mempunyai maklumat baru dan dapat dibuktikan dengan data atau sesuatu
fakta. Sesuatu ayat yang mengesahkan kebenaran ayat sebelumnya tidak boleh
dimasukkan dalam satu wacana. Ianya berfungsi untuk membenarkan sesuatu yang
mungkin akan dianggap sebagai satu andaian atau rumor pada permulaannya menjadi
sesuatu yang hakiki dan fakta. Ini akan menghasilkan sesuatu penulisan yang
bersifat kenyataan, logik dan realistik dan bukanlah rekaan individu semata-
mata.
Semua
perkara yang melibatkan bahasa ialah wacana. Retorik menjadi komponen yang
penting bagi wacana. Fonologi merupakan kajian mengenai fonem sebagai unit
bahasa. Sintaksis pula mengkaji ayat sebagai unit bahasa, binaan serta
konstruksinya. Bagaimanapun kebolehan menguasai bidang-bidang ini hanya
menjamin kebolehan menggunakan sistem dan peraturan-peraturan tatabahasa
sahaja. Tingkat-tingkat fonem, morfem, kata. frasa, klausa, isi. Kamus
Wacana
ialah satu unit bahasa yang lengkap dan melebihi tingkat ayat. Oleh kerana
sifatnya yang lengkap wacana mempunyai tubuh teks seperti berikut:
1. Pendahuluan
2. Tubuh - isi, munasabah, logik, menarik,
berkesan, usur-unsur paralinguistik (tanda bacaan, cetakan tebal, miring, garis
tebal)
3. Penutup
4. Graf, jadual, peta dan statistik.
7.
APLIKASI PENULISAN WACANA BERBENTUK FAKTA DI SEKOLAH RENDAH
Untuk
menghasilkan karangan fakta yang baik perkara-perkara berikut perlu diberi
perhatian:
a)
Anda perlu mempunyai
pengetahuan yang luas dalam pelbagai bidang sekiranya bercadang
menulis karangan jenis ini.
b)
Sebelum menulis, anda mestilah
memastikan bahawa anda mempunyai fakta-fakta yang cukup tentang tajuk yang
dikemukakan.
c)
Isi atau fakta yang diberikan perlu
lengkap, tersusun, dan menepati kehendak soalan.
d)
Cara penyampaiannya mestilah ringkas
serta menggunakan ayat dan kata yang mudah difahami.
e)
Carilah sekurang-kurangnya 4
isi penting, pendahuluan dan penutup.
Jadual dibawah berikut
menerangkan aplikasi kemahiran wacana dalam penulisan sekolah rendah.
Jadual: Tajuk atau
Objektif, Kemahiran, Media Pengajaran dan Kemahiran berfikir secara kritis
dan Kreatif (KKBK).
|
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Contoh 1.
Kita
digalakkan rajin membaca buku cerita. Terangkan faedah-faedah yang diperolehi
daripada membaca.
Rangka
karangan.
Mengarang karangan berpandukan peta minda diatas.
Faedah-faedah
Membaca Buku Cerita.
Membaca buku cerita merupakan hobi
yang banyak memberikan faedah. Buku cerita boleh kita perolehi dari
perpustakaan ataupun menerusi kedai buku. Oleh sebab faedahnya yang begitu
banyak, setiap masa yang terluang perlu kita mafaatkan dengan membaca buku
cerita.
Membaca buku cerita boleh menambahkan ilmu pengetahuan sebagai contoh,
sekiranya kita membaca buku fiksyen sains, kita akan mengetahui
perkara-perkara yang berkaitan dengan sains. Segala pengetahuan itu boleh
kita gunakan dalam pembelajaran matapelajaran Sains di kelas.
Membaca buku cerita juga dapat memberikan kita hiburan. Sebagai contoh, hati
kita yang tertekan akan menjadi tenang dengan kesudahan kita yang kita baca.
Apabila kita merasa tenang mudahlah untuk kita mengulang kaji buku-buku
pelajaran pula.
Seterusnya, membaca buku cerita dapat mempercepatkan penguasaan kita dalam
sesuatu bahasa. Sebagai contoh, sekiranya kita rajin membaca buku dalam
bahasa inggeris, penguasaan kita dalam bahasa inggeris akan bertambah baik.
Kesannya, mudah untuk kita mengarang dalam bahasa tersebut apabila guru
menyuruh kita mengarang cerita.
Membaca buku cerita sebenarnya adalah satu cara untuk kita menggunakan masa
lapang kita dengan baik. Sebagai contoh jika kita tidak membaca, mungkin kita
menggunakan masa itu untuk bercampur gaul dengan budak-budak nakal. Kesannya,
kemungkinan kita akan terjebak dalam kegiatan yang tidak sihat seperti
mencuri.
Sesungguhnya, masa itu emas dan membaca pula sebagai jambatan ilmu. Oleh itu,
gunakan masa yang terluang dengan membaca. Bermula hari ini, kita hendaklah
tanamkan azam untuk membaca sebuah buku cerita setebal 60 halaman dalam
tempoh seminggu agar kita menjadi murid yang tajam hati.
Maksud
peribahasa yang digunakan.
Tajam
hati–cerdas dan pintar.
Contoh 2.
Kita dididik
sepaya berjasa kepada guru. Tulis sebuah karangan tentang cara-cara membalas
jasa guru.
Rangka
karangan.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Mengarang karangan berpandukan peta minda di atas.
Cara-cara
Membalas Jasa Guru.
Kita perlu menjadi seorang yang tahu membalas
jasa. Di rumah kita perlu membalas jasa ayah dan ibu. Di sekolah pula kita
perlu membalas jasa guru.
Untuk membalas jasa guru, kita perlu rajin belajar.
Sebagai contoh, semasa di dalam kelas, kita memberikan tumpuan semasa guru
mengajar. Kesannya, kita akan mendapat keputusan yang cemerlang dan sudah
tentu guru kita akan merasa gembira.
Kita juga perlu mengamal segala nasihat guru.
Sebagai contoh guru mahu kita bersikap berbudi bahasa. Oleh itu, apabila kita
bertemu dengan guru, kita perlu menunjukkan sikap lemah lembut.
Seterusnya, kita tahu menghargai jasa guru.
Sebagai contoh, kita mengucap terima kasih atau member hadiah ketika Hari Guru.
Kesannya, guru merasa murid-muridnya insan yang tahu mengenang budi.
Selanjutnya, kita perlu menghargai guru
walaupun kita sudah meninggalkan alam persekolahan.Sebagai contoh, kita patut
menghubungi bekas guru kita di sekolah rendah satu ketika dahulu. Cara ini
dapat mengeratkan siraturrahim yang sudah lama terjalin.
Sebagai kesimpulannya, banyak cara yang boleh
dilakukan untuk membalas jasa guru. Oleh itu, kita berusaha menjadi murid yang
tahu mengenang budi. “Orang berbudi kita berbahasa, orang member kita
merasa”.
Maksud
peribahasa yang digunakan.
Orang berbudi kita berbahasa, orang member kita
merasa – Tiap-tiap pemberian orang hendaklah dibalas dengan pemberian; kita
harus berterima kasih.
7.1
JENIS-JENIS PENULISAN/KARANGAN FAKTA
Berdasarkan tujuan, ada karangan berbentuk fakta seperti
perbincangan, persuasi, rencana, dekskripsi dan narasi. Karangan narasi dan
dekskripsi adalah bersifat fiksyen, dan karangan rencana, persuasi dan
perbincangan yang sifatnya non-fiksyen.
a) Penulisan
Fakta Berbentuk Rencana
Penulisan
fakta berbentuk eksposisi ialah sesuatu penulisan yang memaparkan sejumlah
pengetahuan atau informasi. Ianya bertujuan agar pembaca mendapat informasi dan
pengetahuan yang jelas dan sahih. Penulisan fakta jenis ini haruslah
mengemukakan data dan fakta-fakta yang berkaitan yang boleh diambil daripada
sesuatu kajian ataupun keterangan oleh pakar-pakar untuk memperjelas
pemaparannya.
Penulisan
fakta berbentuk eksposisi adalah salah satu jenis pengembangan paragraf dalam
penulisan yang dimana isinya ditulis dengan tujuan untuk menjelaskan atau
memberikan pengertian dengan gaya penulisan yang mempunyai ciri-ciri seperti
singkat, akurat dan padat. Contoh-contoh penulisan fakta berbentuk eksposisi
adalah berita di akhbar dan petunjuk penggunaan dan laporan kegiatan
b) Penulisan
Fakta Berbentuk Perbincangan.
Penulisan
fakta berbentuk argumentasi adalah bertujuan untuk membuktikan suatu kebenaran
sehingga pembaca meyakini kebenaran sesuatu idea, gagasan atau pendapat
tersebut adalah benar dan terbukti. Pembuktian sesuatu penulisan tersebut
memerlukan sesuatu data dan fakta yang
meyakinkan.
Penulisan
fakta adalah salah satu jenis
pengembangan perenggan dalam penulisan yang ditulis dengan tujuan untuk
meyakinkan atau memujuk pembaca mempercayainya. Dalam penulisan fakta berbentuk
argumentasi, isi ialah merupakan penjelasan, pembuktian, alasan, mahu pun
ulasan objektif dimana perlu disertakan dengan contoh, analogi dan sebab akibat
bagi tujuan penerangan sesuatu fakta tersebut. Struktur informasi dalam
penulisan fakta jenis ini adalah seperti berikut:
1) Pendahuluan,
bertujuan untuk menarik perhatian pembaca, memusatkan perhatian pembaca kepada
argumen yang akan disampaikan, atau menunjukkan dasar-dasar mengapa argumentasi
dikemukakan.
2) Tubuh,
bertujuan untuk membuktikan kebenaran yang akan disampaikan dalam perenggan
argumentasi sehingga kesimpulan yang akan dicapai juga benar. Kebenaran yang
disampaikan dalam tubuh harus dianalisis, disusun, dan dikemukakan dengan
mengadakan observasi, eksperimen, penyusun fakta, dan buah fikiran yang logik.
3) Kesimpulan
atau ringkasan, bertujuan untuk membuktikan kepada pembaca bahawa kebenaran
yang ingin disampaikan melalui proses penalaran memang dapat diterima sebagai
sesuatu yang logik.
8. KESIMPULAN
Kemahiran
menulis sebenarnya meruapakan kemahiran berbahasa tertinggi yang berkembang
selari mengikut perkembangan otak dan pengalaman berbahasa seseorang. Sebagai
kemahiran bahasa, fungsinya ialah untuk tujuan berkomunikasi dan menyelesaikan
pelbagai urusan dalam aktiviti harian yang meliputi bidang pendidikan, sosial,
dan pekerjaan.
Berdasarkan
premis yang berkaitan fungsinya sebagai alat komunikasi, sebuah kajian yang
menggunakan model komunikatif (Hymes, 1972; Canale, 1983; Allen dan
rakan-rakan, 1983; Bachman, 1990; Hutchinson, 1990) telah dijalankan
oleh satu pasukan penye1idik dari Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti
Sains Malaysia pada tahun 2003. Kajian yang mendapat peruntukan kewangan di
bawah Fundamental research Grant Scheme (FRGS) dilakukan bagi menilai tahap
penguasaan kemahiran menulis dalam bahasa Melayu murid sekolah kebangsaan.
Pengumpulan data adalah meliputi sampel di Semenanjung Malaysia untuk digunakan
dalam pembinaan jadual matriks yang mengandungi tanda aras kemahiran menulis
murid sekolah kebangsaan dari Tahun 2 hingga Tahun 6.
Dalam
sesebuah hasil penulisan yang baik dan bermutu, penggunaan penanda wacana atau
dikenal juga sebagai perangkai ayat dapat memastikan wujud kesinambungan dan
pertautan antara satu idea dengan idea yang lain. Kewujudannya dalam sesuatu
wacana secara berkesan akan memantapkan hasil penulisan tersebut selain dapat
membuat perkaitan antara ayat dengan ayat, mahupun antara perenggan dengan
perenggan.
Dalam
usaha mengemukakan contoh dalam huraian, penggunaan frasa yang sesuai
diperlukan juga dan hendaklah mengikut kesesuain konteks ayat juga Jelaslah,
aspek penanda wacana akan mempengaruhi pengolahan,sturktur ayat,pemerenggan
,kosa kata, dan bahasa secara keseluruhannya yang sangat diperlukan dalam usaha
menghasilkan sebuah karangan yang baik.Contoh-contoh yang dipaparkan di atas
diharap dapat dijadikan garis panduan kepada pelajar dalam menghasilkan sebuah
karangan yang berkualiti.
9. BIBILOGRAFI
1.
Juriah
Long, Raminah Hj. Sabran & Sofiah Hamid. (1990). Pendekatan
mengajar bahasa Malaysia.Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
2.
Kamarudin
Hj. Husin. (1988). Pedagogi Bahasa. Petaling Jaya: Longman Malaysia
Sdn. Bhd.
3.
Raminah
Hj. Sabran. (1993). Kecekapan berkomunikasi dalam bahasa Malaysia.
Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
4.
Raminah
Sabran & Rahim Syam. (1985). Kaedah pengajaran bahasa Malaysia.
Petaling Jaya: Fajar Bakti.
5.
Kementerian
Pendidikan Malaysia [KPM]. (2001). Sukatan pelajaran
kurikulum bersepadu sekolah menengah bahasa Melayu. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
6.
Zainol
Ismail. (2003). Fokus Unggul/ UPSR Penulisan. Johor Bahru:
Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
7.
Atas
talian :http://psasir.upm.edu.my/3169/1/Pengajaran
Kemahiran Menulis Karangan Bahasa Melayu di Sekolah.pdf (tarikh muat turun :12 FEB 2014 )
8.
http://abihulwa.blogspot.com/2009/03/ciri-ciri-penulisan-berkesan.html ( tarikh muat turun : 10 FEB 2014)
10.
http://syalieyza.blogspot.com/2009/10/pengajaran-tatabahasa-bahasa-melayu.html ( tarikh muat turun : 2 FEB 2014 )
12.
http://mohdnorizwansulaiman.blogspot.com/2009/10/kemahiran-menulis.html
(tarikh muat turun : 31 Januari 2014 )
13.
http://gcbm29td.blogspot.com/2009/03/pendahuluan-karangan.html
(tarikh muat turun : 24 Januari 2014)
14.
http://www.scribd.com/doc/31516795/Panduan-Menulis-Isi-Karangan-Pendapat
(tarikh muat turun : 21 Januari 2014 )
Banyak maklumat yg berguna. minta izin untuk rujukan sya
BalasPadampenulisan yang sangat bermaklumat. terima kasih dan mohon diizinkan untuk rujukan saya..
BalasPadamDari segi hierarki tatabahasa, wacana terletak pada heirarki yang tertinggi selepas ayat, seperti yang tergambar dalam rajah berikut:
BalasPadamPerkataan --> Ayat --> Klausa --> Frasa --> Wacana
Betul ke susunan awak tu? mcm something wrong je..saya rasalah begini susunannya:
fonem>morfem>kata>frasa>klausa>ayat>wacana